om oss och vår historia

Möten skapar musik och oberoende av gränser inspirerar musiken i sin tur till möten. För det här paret är såväl den konstnärliga processen som ambitionerna med musiken knutna till resande och möten mellan människor.

Musiken skapas mellan soffan i Skåne, huset i Abene i södra Senegal, storstadslivet i Dakar och andra platser de besöker. Som moderna jalis har Sousou och Maher som vision att belysa kulturlikheter snarare än kulturskillnader. ”Det är människor som möts, inte kulturer som krockar” är duons mantra för att överföra jalins fredsskapande uppdrag till dagens samhälle.

Det var koran som förde samman Sousou och Maher Cissoko. Kora är en västafrikansk harpluta, oftast med 21 strängar, som traditionellt bara spelas av jalis. Som uppvuxen i en sån familj spelar Maher kora sedan sexårsåldern medan Sousou började lära sig spela instrumentet när hon var nitton. Men koran är bara ett av flera olika instrument som duon experimenterar med.

Sousou, Maher och deras musik färdas numera över stora delar av världen. En viktig hållplats på deras musikaliska resa har varit Sydafrika där paret bodde under tre månader och sedan även turnerade under bland annat fotbolls-VM 2010. I Sydafrika kom de i kontakt med nya rytmer och ett samhälle där modernitet och tradition inte betraktades som motsatser utan som värden som inspirerar varandra. Och eftersom Sousou och Maher inte fick ta med två koror på flyget spelade Sousou mestadels gitarr under tiden i Sydafrika. Kombinationen med Mahers kora visade sig kreativ och gav dem en ny dimension i deras gemensamma musikskapande.

”Det är möjligt” – Sydafrikas slogan – stämmer väl in på personligheterna Sousou och Maher Cissoko. Det handlar om två starka viljor som möts, båda med en vilja att göra något nytt och annorlunda med musiken; att utmana det förväntade. Sousou tog sig an att lära sig det mest svårspelade instrument hon stött på och som dessutom ingen i familjen bemästrade. Maher sökte sig till nya rytmer och influenser i sitt koraspelande. Den gemensamma viljan är nu att hitta uttryck för en gräns- och genreöverskridande musik.

Idag är Sousou och Maher Cissokos ambition att spela en musik där modernitet och tradition är del av samma utveckling och där de som individer inte enbart betraktas som representanter för sina nationella ursprung eller hudfärger utan som musiker med inspiration från en rad olika platser. På så vis vill de förstärka budskapet att människor inte kommer från vitt skilda kulturella enklaver utan är del av en och samma värld. Och vad kan vara mer talande för mänskliga möten och kommunikation än att duon sjunger på fem olika språk?

Det är som att musik måste vara på ett speciellt sätt men i själva verket kan man göra precis vad man vill. Man kan blanda fem språk i en sång om du vill. Och en låt måste inte vara tre minuter. Man kan byta tempo mitt i och sjunga två låtar i en. Det finns inga regler!

Med Sousou och Maher Cissoko hittar begreppet ”världsmusik” sin verkliga innebörd: resande musik utan gränser.

Hur vi möttes

När Sousou under festivalen Urkult år 2004 spelade kora på solscenen satt hennes förebild, den världskände och prisbelönte koravirtuosen Solo Cissokho i publiken. Han var entusiastisk över att höra Sousou spela och bjöd genast in henne att besöka familjen i Ziguinchor i södra Senegal och lära sig det senegalesiska koraspelet. ”Ta bara en taxi till Ziguinchor och fråga chauffören var jag bor så hittar du dit”. När Sousou kom till familjen Cissoko var inte Solo där men hans bror Maher som då bodde i Tyskland var hemma i föräldrahemmet på semester. Redan efter några veckor var Sousou och Maher ett par och flyttade direkt till Sverige tillsammans.

Många tror att två kulturer inte kan förenas. Men det är klart de kan! Musiken kan föra människor samman. Att vara förälskad är att skapa en förbindelse. Kärlek är liksom musik en fråga om känslor och om kommunikation. Det handlar om att visa att länken är möjlig. Det är vår övertygelse. Det är det vi arbetar för.

Den musikaliska jalifamiljen Cissoko har alltsedan det första mötet varit en stor inspirationskälla för Sousou. Och när Maher för första gången kom till Sverige och upptäckte ”spelerummet” hos Sousous familj visste han direkt att han hittat ett andra hem.